Prodej vstupenek na domácí zápasy Barcelony se zvýšil o 49 % a obrat v porovnání se sezónou 2018-2019 vrostl o 18 %.
Návštěvnost na Spotify Camp Nou v prvních zápasech sezóny 2022/2023 je jednou z pozitivních zpráv, které v klubu panují. Sezóna 2021/22 byla z pohledu návštěvnosti zápasů velmi slabá. Klub musel část sezóny řešit omezenou kapacitu kvůli pandemii a s ní spojený i nedostatek turistů. Ale na návštěvnost měl vliv i velký přebytek majitelů permanentek, kteří na zápasy nechodili, odchod Lea Messiho a především i samotný fotbal, který Barcelona předváděla. To všechno zapříčinilo propad čísel, ale nyní jsou tribuny opět plné.
Připomeňme si, že průměrná návštěvnost v minulé sezóně byla 55 026 diváků a nejvyšší návštěvu zaznamenalo utkání v El Clásicu proti Realu Madrid 2. října 2021, kdy přišlo 86 422 diváků, a to v té době byla 100 % možná kapacita kvůli slábnoucí pandemii. Camp Nou zaznamenal pokles návštěvnosti o 28 % ve srovnání se sezónou před pandemií, která měla průměrnou návštěvnost 76 747 diváků.
Abychom mohli provést realističtější srovnání a vyvodit určité závěry, je potřeba se vrátit trochu do minulosti, konkrétně k prvním čtyřem oficiálním zápasům sezóny 2018/2019. V této sezóně navštívilo tři zápasy La Ligy a zápas Ligy mistrů 274 765 diváků. Soupeři Barcelony, kterou tehdy ještě trénoval Ernesto Valverde, byli konkrétně Deportivo Alavés (52 356 diváků), Huesca (72 892) a Girona (76 055), zatímco první zápas UEFA Champions League proti PSV Eindhoven na Camp Nou navštívilo 73 462 diváků. Průměrná návštěvnost byla 68 691 diváků na utkání.
Pro srovnání, v této sezóně 2022/23 byla návštěvnost prvních čtyř zápasů Xaviho Barcelony 81 104 diváků proti Rayo Vallecano, 83 972 diváků proti Valladolidu, 85 073 proti Elche v posledním domácím ligovém zápase a na úvodní zápas Ligy mistrů proti Plzni dorazilo 77 411 diváků. Na čtyři tyto zápasy přišlo celkem 327 560 fanoušků v průměru 81 890 na zápas, což představuje nárust o 19 % (průměr 13 199 diváků na zápas).
Dalším aspektem, který je potřeba vyzdvihnout, je nárůst prodeje vstupenek, který činil 46 % (o 11 618 vstupenek na zápas více) ve srovnání se sezónou 2018/19. Tato dobrá čísla potvrzují, že Xaviho Barcelona je v této sezóně nejen populární, ale že zafungovali nové prodejní strategie, jako levnější cena zaměřená na rezidenty (z katalánského území), různé slevové akce, někdy až 50 % z celkové ceny. V neposlední řadě na to měl bezesporu i vliv marketingových kampaní a digitálního obsahu.
Co se týče obratu, byl nárůst v prvních třech zápasech La Ligy v průměru o 18 % vyšší, než v sezóně 2018/19 a o 9 %, pokud zahrneme i zápas Ligy mistrů. Díky obchodní politice zaměřené na zvýšení návštěvnosti na Spotify Camp Nou, která sice zahrnovala snížení cen vstupenek, se v této sezóně podařilo zvýšit obrat ve srovnání se sezónou 2018/19 s týmem, který měl Lea Messiho a právě získal ligový titul.
Zvýšila se také návštěvnost držitelů permanentek, v tomto případě v průměru o 9 % (3 030 osob na zápas), čímž se o 37 % snížil počet držitelů permanentek, kteří na utkání nedorazili a neuvolnili svá místa. To je jeden ze závěrů srovnávací analýzy prvních čtyř oficiálních zápasů aktuální sezony, tří v LaLize a jednoho v Lize mistrů, ve srovnání se sezónou 2018/19, poslední sezónou, kterou lze považovat na divácky normální před příchodem Covidu-19.
Vzrušení, které vyvolaly nové posily, a dobrý start týmu Xaviho Hernándeze do sezóny pomáhají vysvětlit dobré výsledky návštěvnosti, ale důležitou roli hraje také dobrá odezva držitelů permanentek na politiku, která byla v této sezóně zavedena s cílem podpořit využívání permanentek, a to buď účastí na zápasech, nebo uvolněním míst. Tato politika měla také vliv na zvýšení počtu míst na tribuně o 9 %, což umožnilo navýšení počtu míst na zápas v průměru o 2600 ve srovnání se sezónou 2018/19.
V sezóně 2018/19 na první ligový zápas s Deportivem Alavés nepřišlo ani nebylo uvolněno 28 658 držitelů permanentek potažmo sedadel, na zápas s Huescou 21 611 a na zápas s Gironou 18 487. V sezóně 2022/23 to bylo nárůst o 37 % (18 173) proti Rayo Vallecano, 36 % (13 820) proti Realu Valladolid a 38 % (11 395) proti Elche. Výsledkem je snížení neúčasti permanentkářů o 37 %, což v průměru činí 8 456 míst prvních třech zápasech LaLigy. Vylepšení zaznamenalo i utkání Ligy mistrů, protože na utkání proti PSV Eindhoven v sezóně 2018/19 nedorazilo a neuvolnilo svou vstupenku 20 516 permanentkářů, proti Plzni se toto zlepšilo o 37 %. Navzdory těmto dobrým číslům se klub domnívá, že existuje stále prostor pro zlepšení i přesto, že se již členové sezonních vstupenek lépe seznámili s novými pravidly s cílem zlepšit využívání sezónních vstupenek.
Připomeňme si, že na zasedání správní rady 21. června bylo rozhodnuto o zavedení řady opatření na podporu návštěvnosti Spotify Camp Nou a také zabránění podvodům a opakování situací, které se staly v zápase Evropské ligy proti Eintrachtu Frankfurt. Pokud jde o členy permanentek, tak ti mají výhody v podobě slev pro doprovod, slevy na cateringové služby nebo různé tomboly o dresy, pokud navštíví 85 % všech zápasů. Na druhou stranu ti, kteří se nezúčastní 10 zápasů, nevzdají se nebo neuvolní své místo, bude po předchozím upozornění klub dávat dané místo standartně do prodeje, pokud se o jeho využití držitel permanentky nepřihlásí dříve, než 72 hodin před začátkem zápasu. V případě, že se držitel sezónní vstupenky nezúčastní žádného zápasu, nevzdají se svých míst nebo neuvolní, ztratí status držitele permanentky na sezónu 2023/24.