Rozpad vztahů mezi Barcelonou a Nike odhaluje hlubší problémy na Camp Nou

Rozpad vztahů mezi Barcelonou a Nike odhaluje hlubší problémy na Camp Nou Foto: X @FCBarcelona

Představení nových dresů prvního týmu je pro mnoho fanoušků netrpělivě očekávaným okamžikem léta a také klíčovým datem v obchodním kalendáři všech špičkových klubů, které přináší příjmy.

V loňském roce byla 15. června představena domácí souprava Barcelony, kterou doprovázelo video a fotografie největších hvězd včetně Roberta Lewandowského, Alexia Putellas, Pedriho a Aitany Bonmatí, kteří nový model předváděli.

V rámci uvedení na trh proběhla rozsáhlá online marketingová kampaň a nová sada byla v letní sezóně na viditelném místě v prodeji v prodejnách Barcy v turisticky vytíženém katalánském hlavním městě.

V posledních letech byl nový dres prvního týmu vždy uveden na trh v polovině června (s výjimkou roku 2020, kvůli Covidu-19). Letos však zatím žádné datum stanoveno nebylo, přičemž ke zpoždění došlo v souvislosti s vážným rozpadem vztahů mezi Barcou a jejím dlouholetým dodavatelem souprav Nike.

V posledních měsících prezident Barcy Joan Laporta společnost Nike tvrdě kritizoval a veřejně hrozil přerušením více než dvacet let starého vztahu. Klub veřejně koketoval s dalšími dodavateli Puma a Hummel, a dokonce přišel s myšlenkou vyrábět a prodávat své vlastní soupravy sám, než si uvědomil, že je to právně i prakticky nemožné.

To vše se stalo v době, kdy představenstvo Barcy hledalo kreativnější způsoby, jak získat nové "pákové" peníze na řešení stále komplikovanějších a obtížnějších finančních problémů klubu, a kdy panovaly velké pochybnosti o tom, zda jim La Liga vůbec dovolí doplnit svůj tým na sezonu 2024-25 o nové hráče.

Real Madrid již prodává nové dresy se svým novým galacticem Kylianem Mbappém. Mezitím se Laporta a jeho představenstvo snaží dostat z další složité situace, kterou si z velké části sami způsobili.

Vztahy Barcy s Nike sahají až do konce 90. let, kdy tehdejší prezident Barcy Josep Lluis Nunez uzavřel dohodu s mladým manažerem americké společnosti Sandrem Rosellem (který byl později v letech 2003-2005 viceprezidentem Barcy a v letech 2010-2014 prezidentem klubu).

Poslední smlouva o nákupu dresů byla podepsána v květnu 2016, kdy byl prezidentem Josep Maria Bartomeu. Poslední treble vyhrála Barca s útočnou formací Neymar, Luis Suarez a Lionel Messi, "trojzubcem", který umí stejně dobře střílet góly i prodávat dresy. Bartomeu vyjednal rekordní smlouvu v základní hodnotě 105 milionů eur ročně plus možných 50 milionů eur na příplatcích.

Tato dohoda platí do roku 2028. V únoru se však objevily náznaky problémů, když Laporta řekl katalánskému rozhlasu: "Vztahy nejsou ideální. Nike neplní podmínky smlouvy. Nedoplnili naše zásoby, jak bylo naplánováno."

Laporta uvedl, že kvůli těmto problémům vedení Barcy zvažuje tři možnosti: může pokračovat se společností Nike, přejít k jinému dodavateli souprav, nebo dresy vyrábět a prodávat sama.

Prezident také uvedl, že "trh" by zaplatil dvojnásobek toho, co Barca v současné době dostává za svou smlouvu na výstroj, a že Barca musí znovu vyjednávat. "Ukázali jsme firmě Nike zuby," řekl, čímž přiznal, jak vyhrocené vztahy nyní panují.

Součástí tohoto "ukázání zubů" bylo i to, že se Barca nechala slyšet, že jedná s dalšími potenciálními partnery. Katalánský deník Sport uvedl, že Puma předložila "prakticky neodmítnutelnou" nabídku, která by mohla dosáhnout 200 milionů eur ročně s proměnnými.

Později v únoru bylo v katalánské metropoli viděno vedení Nike na schůzce s Laportou a jeho představenstvem. Tato jednání nebyla příliš plodná a Laporta v březnu ve svém vlastním podcastu uvedl, že se Barca rozhodla, že smlouvu předčasně ukončí.

"Řekli jsme společnosti Nike, že kvůli hrubému porušení smlouvy ji ukončíme," uvedl Laporta a dodal, že Barca požaduje "kompenzaci" a že na obou stranách byli povoláni právníci.

Jedním z faktorů těchto stížností byla skutečnost, že Nike v roce 2022 v rámci celosvětových reforem restrukturalizovala své španělské aktivity, což podle Barcy poškodilo její zviditelnění a prodeje. Laportovi se také nelíbily "výkonnostní" klauzule vyjednané s jeho předchůdcem Bartomeuem, včetně výrazných "bonusů" za vítězství v La Lize a dosažení finálových fází Ligy mistrů.

Při prvním sjednání byly tyto doložky ve většině let aktivovány. Barca však v posledních pěti sezonách získala pouze jeden titul v La Lize a naposledy se dostala do semifinále Ligy mistrů v sezoně 2018-19. Tím přišla o potenciální příjmy ve výši přibližně 100 milionů eur. To vysvětluje, proč Laporta v únoru prohlásil, že "v těžkých chvílích s námi Nike nebyl".

Pozice společnosti Nike byla zcela odlišná. Americká společnost má za sebou historii, kdy za takových okolností důrazně hájila své zájmy. Hvězda Realu Madrid Vinicius Junior se loni pokusil opustit desetiletou smlouvu, kterou podepsal, když mu bylo pouhých 18 let, ale neuspěl. Právníci Nike vyhráli i v tomto případě - sám Laporta odhalil soudní příkaz ve Spojených státech, aby Barca smlouvu neporušila.

V průběhu desetiletí se vztah Barcy se společností Nike vždy točil kolem velkých hvězd, které nosily kopačky Nike, často Brazilců včetně Ronaldinha a Neymara. Stejně zásadní byly i vazby v zázemí. Kromě Rosella byl Raul Sanllehi dalším bývalým manažerem Nike, který přešel do vysoké fotbalové funkce na Camp Nou (tento týden Sanllehi nastoupil do klubu MLS Inter Miami jako nový prezident pro fotbalové aktivity).

Společnost Nike dlouhá léta řídila většinu merchandisingových operací Barcy, včetně jejího klubového obchodu a dalších maloobchodních prodejen. V roce 2018 pak Bartomeuova správní rada převzala zpět kontrolu nad většinou těchto komerčních práv duševního vlastnictví a vytvořila novou samostatnou společnost vlastněnou klubem s názvem Barca Licensing and Merchandising (BLM).

Klub nyní vydělával více na prodeji oficiálních dresů a mohl také navrhovat, vyrábět a prodávat nové řady oblečení pro volný čas, včetně kreativního využití klubového dědictví pro nové zboží, jako je řada "Cruyff Collection".

Společnost BLM se ukázala jako velmi úspěšná a stala se důležitým zdrojem příjmů klubu, který měl finanční problémy. Právě v únoru loňského roku se Barca pochlubila zprávou UEFA, podle níž se s celkovými příjmy ve výši 179 milionů eur umístila na prvním místě mezi všemi evropskými kluby v oblasti prodeje merchandisingu. Tato částka měla brzy přesáhnout 200 milionů eur ročně, což vedlo k odhadům, že společnost BLM má nyní hodnotu 500 až 700 milionů eur.

Taková čísla byla zajímavá vzhledem k hlubokým finančním problémům Barcy. V červnu 2022 kluboví socios odhlasovali Laportově představenstvu povolení prodat až 49,9 procenta akcií BLM. Měla to být další "páka" - externí partner, který zaplatí velký balík peněz předem výměnou za podíl na budoucích ziscích.

Proběhla jednání s potenciálními partnery, včetně amerického internetového prodejce Fanatics. Bývalý finanční viceprezident Barcy Eduard Romeu uvedl, že nabídka 275 milionů eur za tento 49% podíl byla odmítnuta, protože klub se domníval, že má větší hodnotu.

To však mohlo být jen zbožné přání. Podle odborníka z oboru, který je se situací dobře obeznámen a který si nepřál být jmenován, je reálnější celkové ocenění společnosti BLM na přibližně 300 milionů eur. Jakýkoli prodej podílu komplikuje také praktická stránka vztahu se společností Nike, protože obě strany se musí podílet na komerčních akcích, jako byla například ta z loňského října s Rolling Stones - kdy Barca měla na svém dresu při El Clasicu vyobrazení této skupiny. Nepomohly ani vnitropolitické problémy. Laporta je v současné době již třetím šéfem BLM za necelé dva roky.

Přesto vedení Barcy skutečně potřebuje najít velkou část příjmů kvůli 100 milionové díře v účetnictví na období 2023-24, která vznikla kvůli obrovským problémům s pákou "Barca Media" vytaženou v létě 2023. Bez vyřešení tohoto problému jim La Liga nedovolí v létě 2024 nikoho podepsat - ani zaregistrovat současné hráče Vitora Roqueho nebo Gaviho, ani si vzít na další rok Felixe a Cancela.

Barca doufala, že se jí podaří najít nové investory pro program Barca Media, ale neúspěšně. Proto se znovu zaměřila na prodej podílu v BLM, který by byl pro investory atraktivnější, kdyby zároveň vyráběl a prodával všechny oficiální klubové soupravy.

Jakmile se však ukázalo, že rozchod s Nike je právně nemožný, strategie Barcy se rychle změnila na nové vyjednávání o smlouvě, možná dokonce na její prodloužení o dalších deset či více let.

Laporta prohlásil, že jeho cílem je "získat o jedno euro více, než kolik činí smlouva Adidasu s Realem Madrid", která je se 120 miliony eur ročně nejdražší na světě. Nová dohoda by byla obzvláště užitečná, kdyby zahrnovala "bonus za podpis" předem. Zprávy katalánského tisku hovořily o částkách až 150 milionů eur, které měly vyřešit problém s La Ligou před letním přestupovým obdobím.

V tomto plánu se rychle objevily významné nedostatky. Madrid má největší současnou smlouvu na výstroj, protože má největší superhvězdy - jako jsou Vinicius Jr, Jude Bellingham a (brzy) Mbappé. Současná nejprodávanější jména Barcy jsou její vycházející hvězdy jako Lamine Yamal, Pedri a Gavi, kterým do naplnění jejich potenciálu na hřišti i mimo něj zbývá ještě několik let.

Dalším komplikujícím faktorem bylo, že La Liga nepřijala takový podpisový bonus jako řešení problému Barca Studios. Aby tato "páka" skutečně fungovala tak, jak Barca doufala, musí ji převzít noví investoři od německé společnosti Libero a stávajících partnerů Socios.com a Orpheus.

A samotná společnost Nike není v příliš dobré pozici, aby mohla zvýšit částku, kterou platí. Americká společnost má za sebou několik finančně těžkých let. Už loni v prosinci oznámila plán na snížení nákladů o 2 miliardy dolarů, včetně propuštění 1 500 zaměstnanců po celém světě.

Barca nicméně zůstala veřejně přesvědčena o tom, že se jí podaří uzavřít novou dohodu. Laporta dokonce 4. června ve svém podcastu, který vydává sám klub, uvedl, že nová smlouva s Nike byla dohodnuta. Protože tomu tak ještě nebylo, musel být před vydáním podcastu proveden zvukový audit.

Jednání mezi oběma subjekty pokračují. Barca se k tomuto článku odmítla vyjádřit, zatímco mluvčí společnosti Nike pro The Athletic uvedl, že "máme s FC Barcelona smlouvu do roku 2028 a jsme plně zavázáni klubu a této dohodě".

Sezóna 2024-25 je pro Barcelonu obchodně nesmírně důležitá. Kolem 125. výročí založení klubu, které připadá na 29. listopadu, se plánuje spousta akcí. V té době se má tým také vrátit na zrekonstruovaný Camp Nou, což by mělo přinést všechny možnosti merchandisingu.

O to důležitější bylo, aby letošní letní uvedení sady na trh proběhlo hladce, ale to se nestalo. Nike má nový design připravený, ale mnoho z obvyklých příprav nebylo možné uskutečnit. Nejvíce zarážející je, že každoroční focení s hráči, které se obvykle koná ke konci staré sezony, se letos nekonalo.

Problémy v komunikaci a spolupráci vedly k dalším problémům, například společnost Nike si včas neuvědomila, že sponzor dresů Barcy, společnost Spotify, změnila v květnu 2024 své logo, takže některé dresy na období 2024-25 byly vyrobeny s použitím již neaktuální značky.

Někdy v příštích týdnech budou nové dresy Barcy uvedeny na trh se správným logem sponzora a pravděpodobně s hvězdami, které jsou v současné době v národních týmech nebo na pláži, vyfocenými na propagačních materiálech.

Mohla by být také vyjednána a hlasitě vytroubena do světa nová velká smlouva o výstroji. Panují však obavy, že v rámci "pákové" politiky budou peníze na splácení okamžitých závazků opět půjčeny z jejich budoucích příjmů.

Neustálé improvizace a převraty v Laportově Barce opět poškodily její šance na úspěch, a to jak na hřišti, tak mimo něj. Problémy s novými soupravami opět podtrhují hluboké problémy klubu a obavy, kam se bude ubírat.


Zdroje: www.theathletic.com



Diskuze

By mě jakože zajímalo, co v té Barceloně funguje 😅😅

22.06.2024, 23:33

Co se týče vedení nefunguje vůbec nic. Opravdu čumím. Jsem zvědavý na rekonstrukci stadionu(kdy, jak, za kolik, kolik si FCB bude muset vypůjčit, co bude prodáno atd.) Hlavně být lepší o 1 euro jak Reál.... to je důležité!!! Připadá mi, že Reál už BARCU neřeší a tím jsou v poklidu a mají čas na svou práci.

23.06.2024, 21:56
Andreas tomise63

Vobec nerozumiem tej prehnanej kritike. Mozme sa bavit o roznych komunikacnych failoch alebo o celkovej slabej informovanosti. Ale za a) behom 3 rokov sme sa dostali k pravidlu 1:1 , kde to este v marci 21 popisoval vtedajsi docasny prezident ( meno nepamatam ) ako toralnu katastrofu. Znizili sa peniaze na mzdy o viac ako 200 mega , prisli kvalitny hraci za babku, uz je tutovka , ze vykseftovali najlepsiu sponzorsku zmluvu v historii , pritiahli novych sponzorov , zacali ako jediny s rekonstrukciou infrastrukturi , nastavili mzdove pravidla nad ktore nepojdu. To mi vobec nepride az fak zufale a tragicke. Je dost nedostatkov to suhlasim, ale aj fakt pemzum kvalitne odrobenej roboty.

23.06.2024, 22:35
angel Andreas

Trochu se bojim co vse se prodalo z budoucna…

Nepodepsat Gaviho by byl ulet…

24.06.2024, 21:50

Dik autorovi za popis situace

24.06.2024, 22:26

Přidat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte přihlásit

Klubové novinky

Zobrazit více

Tabulka LaLigy

1. FC Barcelona 33
2. Real Madrid CF 27
3. Club Atlético de Madrid 26
4. Villarreal CF 24
5. CA Osasuna 21
6. Athletic Club 20
Zobrazit celou tabulku

Ligoví střelci

1. Robert Lewandowski 14
2. Vinicius Junior 8
3. Ayoze Pérez 7
4. Raphinha 7
5. Kylian Mbappé 6
8. Lamine Yamal 5
9. Dani Olmo 5
29. Pedri 3
37. Pablo Torre 3
84. Jules Koundé 1
Zobrazit celou tabulku

 

Chat